П`ятниця
2024-03-29
4:43 PM
Вітаю Вас Гість
RSS
 
ПЕРСОНАЛЬНИЙ САЙТ ВИХОВАТЕЛЯ
СУСЛОВОЇ ЛЮБОВІ ФЕДОРІВНИ
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Педпреса інформує

Категорії розділу
Мої статті [6]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 54

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої статті

ПРОЕКТ «ПРИРОДНА СКАРБНИЦЯ» (з програми гурткової роботи «Стежками рідного краю»)

   Вивчаючи  у  дошкільному  закладі  народну  культуру  та  звичаї українського  народу,  не  можна  не  познайомити  дітей  із  народною медициною,  і  не  показати,  як  багато  засобів  допомоги  хворим  можна взяти з рослинного світу.

   Проект «Природна скарбниця» побудований з урахуванням вікових  особливостей  і  пізнавальних  можливостей  дітей  старшого  віку. Він ґрунтується на розширенні можливостей базової програми навчання та  виховання  у  дошкільному  закладі  з  урахуванням  традицій  народного виховання.

  Мета проекту - ознайомити інтересу до історії краю, звичаїв та  культури дітей  старшого  віку  з  одним  із  видів  української  культури  - народною медициною. Дати елементарні знання  про цілющі властивості лікарських  рослин,  виготовлення  з  них  ліків.  Формувати  вміння практично  використовувати  здобуті  знання,  сприяти  розвиткові пошуково-дослідницької  роботи;  логічного  мислення.  Збагачувати пам'ять,  чуттєвий  досвід  дитини.  Створити  добрі  умови  для  соціальної адаптації та емоційного комфорту дитини

 Основні  завдання,  реалізація  яких  передбачена  шляхом використання  додаткових  знань  у  пошуково-дослідницькій  діяльності, спрямовані на виникнення інтересу до історії краю, звичаїв та культури українського  народу,  розвитку  пізнавальної  активності.  Одним  із головних  завдань,  визначених  проектом,  є  ознайомлення  з  культурою народної медицини.

Робота складається з чотирьох міні-проектів:

1. Диво-овочі.

2. Цілющі кущі. 

3. Чудові трави.

4. Ліки на підвіконні.

   Практичні  роботи  з  пошуково-дослідницької  діяльності  проводяться  через  тиждень  (1;  3  тиждень  місяця).  На  інших  заняттях  (2;  4  тиждень)  діти  вчаться  використовувати  закріплювати вже  набуті  знання:  готують  салати,  каші,  напої  соки  та пригощають усіх друзів.

   Дітям  на  закріплення  теми  надаються  ігрові  ситуації  та  практичні завдання. Використовуючи  народний  фольклор  -  прислів'я  про  здоров'я, діти більше розуміють культуру рідного краю.

    Форми роботи з батьками.

  Роботу  з  батьками  можна  розпочати  з  проведення  на  початку навчального року з батьківської вітальні.

Тема.  Розвиток пізнавальних інтересів дошкільнят у процесі ознайомлення їх із народною медициною.

План підготовки до проведення.

1.  Індивідуальні бесіди з батьками з метою вивчення  знань батьків про народні засоби лікування.

2. Оформлення стенду «Ліки довкола нас».

3. Проведення «Дня відкритих дверей».

4.  Ознайомлення  батьків з  планом  роботи  «Природної скарбниці».  Щоб  батьки  могли продовжити вдома роботу, розпочату з дітьми в садку, після кожного заняття можна запропонувати для них у батьківському куточку різноманітні завдання і поради.

Домашні завдання «Куточок для батьків»

  • З  чого  вийде  корисний  сік:  з  огірка,  яблука,  помідора,  моркви?

Спробуйте перевірити.

  • Знайдіть знайомі лікарські рослини на вулиці. Як вони називаються?
  • Чи можна збирати лікарські рослини біля дороги? Чому? Зробіть разом із

дітьми салат із капусти.

   Після  бесід,  анкетування  з  батьками  на  тему:  «Як  я  лікую  свою дитину»,  можна  зробити  висновки, що лікування дітей проходить переважно за  бабусиними  рецептами, то  ж  можна провести експериментальні  батьківські  збори  для  бабусь. На цих зборах  бабусі залюбки  діляться  рецептами  лікування  та  профілактики  хвороб, дають цікаві поради до рецептів народної кухні.  Можна  запропонувати допомогти заготовлювати влітку лікарські рослини.

Орієнтовна тематика різних форм роботи з батьками:

Дискусії:

1. Що дає народна медицина?

2. Взаємозв'язок людини з природою.

3. Нетрадиційна медицина.

Лекторії:

1. Екологія навколо нас.

2. Здоровий спосіб життя.

«Круглий стіл»:

1. Народна кухня здоров'я.

2. Здоров'я дитини в наших руках.

Консультації:

1. Апетит і корисні продукти.

2.  Профілактика  простудних  захворювань  народними  методами.

З.Чим корисний мед.

4. Цілющі напої.

Бесіди:

1. Нетрадиційна медицина: «за» чи «проти».

2. Простудні захворювання.

3. Сокотерапія.

4. Увага - отруйні рослини! Допомога в разі отруєння.

5. Корисні для дитини — ваші друзі вітаміни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 План роботи проекту «Природна скарбниця»

з дітьми старшого дошкільного віку

Назва

 міні-проекту

Дата проведення

Тематика

Основна мета

«Диво овочі»

Серпень – жовтень

1. Гарбуз

2. Буряк

3. Редька

4. Цибуля

Ознайомити дітей із лікувальними властивостями гарбуза.

Ознайомити зі способом виготовлення крапель у ніс.

Ознайомити дітей зі способом отримання ліків із редьки та меду.

Закріпити знання про цілющі властивості овочів та виготовлення ліків із цибулі.

«Цілющі кущі»

Листопад – грудень

1. Калина

2. Малина

3. Шипшина

4. Бузина

Практично використовувати набуті знання у виготовленні

ліків.

Ознайомити із способом виготовлення лікувального варення.

Знайомити з цілющими властивостями шипшини.

Вчити виготовляти ліки з квітів бузини.

«Чудові трави»

Січень -лютий

1. Ромашка

2. Кріп

запашний

3. Кульбаба

4. Подорожник

Познайомити дітей із виготовленням ліків із ромашки.

Вчити використовувати  рослину у лікарських цілях.

Ознайомити зі способом виготовлення ліків із лікувальною та профілактичною метою.

Дати знання про цілющі властивості подорожника.

«Ліки на підвіконні»

Березень – квітень

1.Алое

2.Каланхое

3.Герань

4.Нова

рослина

 

Ознайомити з виготовленням   ліків з алое.

Вчити виготовляти краплі для носа.  

Виготовлення лосьйону з герані.

Познайомити дітей із новою кімнатною лікарською рослиною.

 

 Міні-проект «Диво овочі»

Програмний  зміст.  Познайомити  дітей  із  різними  видами  овочів, різноманіттям  їхніх  форм,  кольору,  смакових  якостей;  із  традиціями, звичаями,  пов'язаними  з  овочами,  викликати  бажання  вирощувати  та готувати овочі; розвивати пізнавальні здібності дітей.

 Міні-проект «Цілющі кущі»

Програмний  зміст.  Розкрити  цілющі  якості  кущових  рослин; познайомити  дітей  зі  звичаями  та  обрядами,  пов'язаними  з  кущовими рослинами:  калина,  малина,  шипшина,  чорна  бузина.  Формувати здатність  до  сприйняття  пізнавальних  знань  та  естетичного  сприйняття. Розвивати  зацікавленість  природою  рідного  краю;  виховувати  бажання збирати і заготовлювали лікарські рослини.

 Міні-проект «Чудові трави»

Програмний  зміст.  Ознайомити  дітей  із  лікарськими  травами  рідного краю, викликати  інтерес  до  давніх  народних  звичаїв  лікування  травами. Виховувати  інтерес  до  народних  традицій,  бажання  збирати  та  сушити лікарські рослини.

Міні-проект «Ліки на підвіконні»

Програмний  зміст.  Розкрити  знання  дітей  про  лікарські  кімнатні рослини:  алое,  каланхое,  герань.  Закріпити  навички  догляду  за кімнатними рослинами. Викликати бажання розводити лікарські рослини.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Гарбуз-помічник.

Інформація  для  вихователя.  Гарбуз  звичайний,  або  столовий.  Із лікувальною метою використовують насіння і м'якуш плода. Гарбуз  має кілька  лікувальних  властивостей. Гарбузове насіння застосовують при стьожкових глистах і бичачому, свинячому ціп'яках. Крім насіння, в народі визнають за цілющий і м'якуш гарбуза. М'якуш  гарбуза,  оскільки  в  ньому  є  багато  цукру,  каротину  й вітамінів С, В та інших корисних  для  організму  речовин, рекомендують  вживати  для  поліпшення  функціональної  діяльності кишечнику  (при  запорах)  і  як  добрий  сечогінний  засіб.  Найчастіше м'якуш гарбуза вживають у вигляд каші на пшоні, рисі та манних крупах із молоком і цукром - за смаком.

Мета.  Ознайомити  дітей  із  властивостями  гарбуза,  з  його лікувальними  якостями.  Вчити  добувати  насіння  з  гарбузу  та виготовлювати  ліки.  Формувати  вміння  практично  використовувати здобуті  знання;  сприяти  розвиткові  пізнавальних  процесів,  логічного мислення.  Розширити  словниковий  запас,  удосконалювати  трудові навички.

Обладнання. Гарбуз, насіння з гарбуза, яке вже висохло на повітрі, ступка, вода, мед, склянка, лабораторний посуд.

Хід роботи

Ходить по городу,

Великого роду,

Ноги - мов лопати,

А сліду не знати.

(Гарбуз)

- Сьогодні  ми  з  вами  дізнаємося,  які  ж  ліки  можна  виготовити  з гарбуза.  Спочатку  треба  вимити  гарбуз  і  розрізати  його  навпіл. Подивіться, що у нього в середині. Це насіння, воно дуже корисне. Гарбуз має  кілька  лікувальних  властивостей.  Гарбузове  насіння  застосовують при  глистах. Крім  насіння  в  народі  визнають  за  цілющий  і  м'якуш («м'ясо») гарбуза. М'якуш гарбуза, оскільки в ньому є багато цукру, вітамінів та інших корисних  для  організму  речовин,  рекомендують  вживати  для  гарної роботи шлунку. Найчастіше м'якуш гарбуза вживають у вигляді каші на пшоні, рисі та манних крупах із молоком і цукром. Зовнішньо сік із сирого м'якуша можна застосовувати при опіках та ранках, наслідок завжди буває добрий. А  для  боротьби  з  глистами  виготовлюють  ліки  з  насіння  гарбуза.

- Діти, а звідки беруться глисти? Згадайте правила особистої гігієни:

-  Руки  мийте  перед  їжею,  після  відвідування  туалету,  після  будь-якого забруднення.

- Не рідше як один раз на день мийся у ванні.

-  Часто міняй натільну білизну, через кожні 10 днів міняй постільну білизну.

- Слідкуй за нігтями на руках і ногах, тримай їх у чистоті.

- Зараз  ми  будемо  вчитися  виготовляти  ліки  від  глистів. Спочатку треба  вибрати  з гарбуза все насіння  та просушити  його.  Поки  насіння буде  сушитись,  ось  візьміть  уже  висушене  насіння,  яке  я  підготувала раніше.  Треба  спочатку  очистити від лушпайок (300 г),  потім потерти його невеликими порціями в ступці, підливати потроху води, щоб вийшла рідина, схожа на молоко. До цієї рідини додають для смаку ложечку меду. Рідину злити у склянку. Ось і вийшли  солоденькі ліки. Давайте їх спробуємо на смак. Для  хворих на  глисти  ці  природні  ліки  потрібно  пити  зранку натщесерце. (Діти виконують все разом із вихователем).

Телеміст із Котигорошком

- Яка користь від гарбуза?

- Як збирати гарбузове насіння?

- Які ігри з гарбузом ви знаєте?

Ігрова ситуація (практичне завдання)

1. Приготуйте гарбузову кашу для ляльки на обід.

2.  Лисичка  з'їла  Колобка,  а  він  був  дуже  брудний,  бо  котився  по

дорозі. У неї з'явилися глисти. Як лисиці допомогти?

З народної мудрості

* Без здоров'я нема щастя.

* Здоров'я людини - здоров'я країни.

* Нехтувати здоров'ям - гріх.

* Здоровому все здорово.

* Здоров'я дорожче ніж багатство.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Бурячок-здоров'ячок

Інформація  для  вихователя.  Буряк  -  дворічна  рослина,  всім відомий городній овоч. Це найважливіша технічна культура, з якої виробляють буряковий цукор. Крім цукрових буряків, є ще су олові й кормові сорти. В осінній ботвинні буряків багато каротину, що має велике значення для виготовлення провітаміну А, а в коренеплодах е вітамін С, тому буряк завжди є складовою частиною протицинготного бутерброду. У  народній  медицині  буряки  використовують  як  простий  засіб  від хронічної  нежиті,  для  чого  потертий  коренеплід  вкладають  у  вигляді маленьких тампонів у ніздрі на кілька хвилин.

Мета.  Ознайомити дітей зі способом виготовлення крапель у ніс із буряка;  розвивати  пізнавальну  діяльність,  сприяти  емоційному піднесенню, набувати вміння працювати разом, почуватися комфортно в колективі;  формувати  трудові  навички:  прибирання  робочого  місця, миття лабораторного посуду; виховувати інтерес до народної медицини.

Обладнання.  Тертушка,  марля,  серветки,  піпетки,  лабораторний посуд, вода, буряк.

Хід роботи

- Сьогодні  зателефонував  Котигорошко.  Країні  Казок  сталася епідемія. Усі герої казки захворіли: і бабуся, і дідусь, і внучка, і Жуч ка, і кішка, і мишка. Героям якої казки нам треба допомогти?

Треба про здоров'я дбати

І хороших друзів мати,

Тоді всі проблеми враз

Подолає кожен з нас.

- Відгадайте,  з  чого  ми  будемо  виготовляти  ліки?  Ми  цукрові,  ми кормові, Є брати у нас столові. Ростимо ми всі рядками Люди звуть нас ... (буряками).

- У  народній  медицині  буряки  використовують  як  простий  засіб  від хронічної  нежиті.  Для  цього  спочатку  треба  взяти  зварений  буряк, почистити  і  нарізати  його,  потерти  на  тертушці.  Під  час  роботи  з тертушкою треба бути уважними та акуратними, щоб не врізати пальчика. Натертий  буряк  покласти  у  марлю  і  вижати  у  склянку  сік,  добавити  за допомогою  піпетки  кип'яченої  води.  Так  ми  з  вами  виготовили  народні ліки  від  нежиті.  То  вже  можна  викликати  Котигорошка. 

Телеміст  із Котигорошком

-  Як  можна  допомогти  героям  казки  вилікувати  нежить?  Чи  готує

матуся вдома такі ліки?

- Які страви з буряка ви знаєте?

Ігрова ситуація (практичне завдання)

Вихователь.

- Мишка,  люба,  що  з  тобою?  Носик  мокрий,  вся  тремтиш.  Хусточку

бери скоріш! Мишка.

- В мене хусточки немає, Я вже цілий день чихаю! Все апчхи! Апчхи, апчхи!!! За які ото гріхи?

Вихователь.

- Добре, дам тобі хустинку, І ходімо у хатинку.

- Діти, чим можна вилікувати мишку?

З народної мудрості

*  Тримай  голову  в  холоді,  ноги  в  теплі  -  проживеш  довгий  вік  на землі.

* Найбільше багатство - здоров'я.

* Без здоров'я нема щастя.

* Бережи одяг, доки новий, а здоров'я, доки малий.

* Веселий сміх - здоров'я.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Чорна редька.

Мета.  Закріпити  знання  дітей  про  цілющі  властивості  овочів. Ознайомити дітей зі способом отримання ліків із редьки та меду. Сприяти розвиткові  пізнавальних  процесів.  Розширювати  словниковий  запас; удосконалювати

трудові навички. Виховувати інтерес до природи.

Обладнання.  Редька  чорна,  мед,  клейонки,  пластмасові  ножі  й ложечки, тарілочки, паперові серветки, бинт.

Хід роботи

- Сьогодні  зателефонував  Котигорошко,  знову  потрібна  допомога нашої  лабораторії  народної  медицини.  Здогадайтеся,  героям  якої української народної казки ми будемо допомагати?

Випав сніг на   поріг,

Кіт зліпив собі пиріг.

Поки жарив, поки пік,

Весь пиріг водою стік.

Кіт не знав,  що  на  пиріг 

Треба  тісто,  а  не  сніг. 

- Так,  це  герої  казки  «Котик  та півник». А зараз я вас навчу, як можна допомогти котику за допомогою ліків  із  чорної  редьки.  У  народній  медицині  редьку  досить  часто вживають як проти простудний, сечогінний і такий, що збуджує апетит, засіб,  її  вживають  при  захворюваннях  горла  й  легень.  Редьку використовують  і  як  витяжний  засіб  замість  гірчичника  (діє  трохи слабше). Для цього треба розрізати редьку на кільця, покласти кільця на спину хворому й укрити теплою ковдрою.

- А зараз будемо виготовляти сироп із редьки. У редьці просвердлити або  видовбати  (але  не  до  дна)  місце  й  заповнити  його  медом,  закрити шматочком  редьки  й  поставити  редьку  в  тепле  місце  на  4  години. Винайдену  рідину  налити  у  склянку.  Вийшов  дуже  корисний  сироп  від кашлю та горла. Маленькі діти п'ють по 1 ч. ложці 3 рази на день.

Телеміст із Котигорошком

- Чим можна вилікувати котика?

- Як виготовити ліки з редьки?

- Хто придумав ці ліки?

- Можна їсти редьку?

Ігрова ситуація (практичне завдання)

«Коза і семеро козенят» (українська народна казка)

Жила  у  лісі  коза  і  було  у  неї  семеро  козенят.  Одного  разу  бігали козенята, гралися з холодною водою, попили водички, а на ранок пропав голосок  у  козенят,  почався  кашель.  Що  робити  матусі  козі?  Де  росте редька? Як приготувати ліки?

З народної мудрості

* Ягоди, овочі, фрукти - корисні продукти.

* Хвороба людину не красить.

* Здоров'я маємо - не дбаємо, а втрачаємо - плачемо.

* Гірким лічать, а солодким - калічать.

* Хвороба з брудом у дружбі.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Цариця цибуля.

Мета. Закріпити знання дітей про цілющі властивості овочів, уміння використовувати їх при потребі. Ознайомити зі способом отримання ліків із цибулі. Сприяти емоційному піднесенню, бажанню працювати разом. Розвивати дрібну моторику пальців рук, формувати трудові навички: прибирати робоче місце, вимити лабораторний посуд. Виховувати інтерес до народної медицини,

Обладнання:  лабораторний посуд,  тертушка,  клейонка, піпетки, цибуля, яблука, мед.

Хід роботи

- Пригадайте  назви  казок, герої яких проходили  через  всі випробування, долали всі перешкоди, щоб досягти своєї мети і принести користь  людям  («Кирило  Кожум'яка»,  «Котигорошка»,  Іван-мужичий син»). Якими були герої цих казок? (Сильними, витривалими, розумними).

- Так, усі герої були здоровими, ніхто з них не хворів, не скаржився на здоров'я. У народі кажуть: «Найбільше багатство - це здоров'я». Герої казок завжди  користувалися народними методами  лікування.  У кишенях кожного героя завжди була цибуля.

- Народ каже: «Цибуля від семи недуг лікує».

Відгадай:

- Маленьке, кругленьке, а якщо зачепиш - плакати будеш. (Цибуля)

- Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля )

- У  народній  медицині  цибулю  вживають  для  оздоровлення  та  при ангіні й застуді. Цибуля поліпшує апетит, сприяє кращому засвоєнню їжі. Зараз ми будемо вчитися робити ліки від застуди і запалення горла.  При запаленнях горла і застуді треба вживати всередину кашку з тертої цибулі з тертими яблуками і медом.

- Спочатку візьмемо тертушку і натремо цибулі, покладемо м'якоть у марлю і видавимо у склянку сік. Потім візьмемо яблуко і також натремо на тертушці. Змішаємо за допомогою піпетки сік цибулі та м'якоть яблук. Ліки готові! Вживати  всередину  кашку  разом  із  медом  2-3  рази  на  день  по  2-3 чайні ложечки.

- А  ще  цибуля  має  проти  глистову  властивість  —  при  гостриках.  У таких випадках цибулю їдять натщесерце, іноді з оселедцем. При грипі розкладають кусочки цибулі по кімнаті, щоб знищити мікроби. Але  ж  передозування  цибулі  може  завдати  шкоди  організмові.  Час вже викликати Котигорошка.

Телеміст із Котигорошком.

- Чим корисна цибуля?

- Чи можна її багато вживати?

- Що робити, якщо з'явилася застуда?

- Назвіть страви, у яких є цибуля.

Ігрова ситуація (практичне завдання)

- Жили  дід  та  баба.  Був  у  них  маленький  синочок,  звали  його Телесиком. Одного разу Телесик перекупався у річці і захворіло у нього горло. Лікаря не було. Допоможіть вилікувати Телесика за допомогою цибулі.

З народної мудрості

* Веселий сміх - здоров'я.

* Поспівчував хворому - повернув йому половину здоров'я.

* Здорова родина — здорова дитина,

* Найкращі лікарі в світі — їжа, світло, повітря, рух і вода.

* Овочі та фрукти — корисні продукти.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Червона калина.

Мета. Ознайомити дітей із цілющими властивостями калини. Вчити практично  використовувати  здобуті  знання, сприяти розвиткові пізнавальних процесів.  Розширювати  словниковий  запас.  Виховувати любов  до  природи.  Обладнання.  Калинові  ягоди,  кип'ячена  вода,  мед, лабораторний  посуд.

Попередня  робота.  Читання  віршів  про  калину, розгляд кетягів калини.

Хід роботи

- Діти,  Котигорошко  продовжує  з  нами  спілкуватися.  Згадайте,  які засоби  від  застуди  ви  знаєте?  Які  народні  способи  лікування  вам розповіли батьки?

- Сьогодні  будемо  допомагати  Котигорошкові  робити  нові  ліки. Здогадайтеся з чого?

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

 Видивляється у воду

На свою чарівну вроду. (Калина)

- З лікувальною метою використовують її кору й ягоди. Дорослі п'ють відвар із калинової кори при простуді. Сирі  ягоди  діють  як  проносний  засіб.  Свіжим  соком  із  них видаляють прищі на обличчі. А ми зробимо зараз ліки від застуди. Треба взяти свіжі ягоди, потовкти їх у ступці, добавити ложку меду та  ложку  кип'яченої  води.  Все  розмішати.  Ліки  від  простуди  готові!

Калина весела,

 Калина червона,

Люблю твої листя,

Люблю твої грона.

Телеміст із Котигорошком

- Де росте калина?

- Чи можна вживати ягоди, не питаючи дозволу у дорослих?

- Кому матуся заварює чай із калини?

Ігрова ситуація (практичне завдання)

- Жили собі кіт та півник. Одного разу пішов кіт на полювання, а до півника прибігла лисичка і запропонувала йому попити холодної водиці з криниці.  Півник  не витримав і напився водиці, зразу в нього пропав голос. Лисичка схопила півника і понесла його до себе до дому. Півник не зміг покликати котика на допомогу.

- Як  ви  гадаєте,  чому?  Як  допомогти  півникові?  Чим  у  лісі  можна вилікувати півника? Закінчіть казку.

З народної мудрості

* Краще дихати свіжим повітрям, ніж пити ліки.

* Чисте повітря - ворог хвороб.

* Дорожчого від здоров'я нічого немає.

* Водичка, сонце, квіти в лузі - це твої найкращі друзі.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Колюча шипшина.

Мета.  Продовжувати знайомити дітей із цілющою силою кущових рослин  -  шипшиною. Дати поняття, що у шипшини корисні  квіти  та плоди. Вчити  виготовляти  ліки.  Розширювати  словниковий  запас. Виховувати працелюбність.

Обладнання.  Квіти,  пелюстки  та  плоди  шипшини,  цукор, лабораторний посуд.

Хід роботи

Подивіться, діти, які квіти мені подарував Котигорошко. Чи знаєте, як вони називаються?

Кучерявий  кущ  на  кручі 

Має  пазурі  дряпучі. 

Хто  по  квіти

потовпиться,

Він за того ухопиться.

Як дряпоне  —  ані руш!

Відгадайте,

що за кущ.(Шипшина)

- На які садові квіти схожа шипшина? А які плоди у неї?

- Роздивіться шипшину у розрізі. Чи можна їсти ягоди? Чому?

- Якщо заварити ягоди, їх можна застосовувати при проносах.

- А  зараз  ми  будемо  виготовляти  ліки  від  застуди  із  пелюсток шипшини - трояндовий мед. Спочатку візьмемо пелюстки шипшини, поріжемо  на  шматочки. Візьмемо  ложку  цукру  і  змішаємо  з  пелюстками.  Цю  суміш  треба поставити  на  сонячну  сторону,  щоб  цукор  розтанув.  Згодом  пелюстки перетворяться у трояндовий мед, який можна вживати при кашлі.

Телеміст із Котигорошком

* На які квіти схожа шипшина?

* Які хвороби лікують шипшиною?

* Як приготувати шипшиновий мед?

Ігрова ситуація (практичне завдання)

Котигорошко

- Вчора  випав  гарний  сніг

 Я  на  вулицю  побіг. 

Думав  я,  що  сніг смачний, 

Солоденький,  запашний... 

Спробував  його  на  смак, 

Зрозумів, що це - не так.

- Котигорошко  наївся  снігу  і  захворів.  Якими  ліками  можна вилікувати застуду?

З народної мудрості

* Чистота - запорука здоров'я.

* Чиста вода - для хвороби біда.

* Здоров'я - всьому голова.

* Шкіра - дзеркало здоров'я.

* Як про здоров'я дбаєш, так і маєш.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Солодка малина.

Мета. Продовжувати знайомити дітей із лікарськими властивостями кущових  рослин  -  малиною.  Ознайомити  зі  способом  виготовлення лікарського  варення  з  малини.  Розвивати  пізнавальний  інтерес  до народної медицини. Розвивати словниковий запас.

Обладнання. Цукор, малина, лабораторний посуд.

Хід роботи

- Діти, зателефонував Котигорошко, та він сьогодні розмовляє все загадками. Послухайте,  з  якою  рослиною  ми  будемо  працювати: 

А  ця ягідка  чарівна 

Нам  потрібна  неодмінно.

 В  саду  й  в  лісі  виростає, 

Від застуди оберігає,

Вона дуже вітамінна,

Називається... (малина).

- У  народній  медицині  використовують  малину,  яку  вирощують  у садках.  Плоди  її  як  потогінний  засіб  вживають  при  грипі,  простуді. Зовнішньо  відвар  малини  застосовують  для  полоскання  при  хворобах горла.  Із  сухого  листя  малини  готують  для  примочок,  а  зі  свіжого потовченого листя роблять мазь, яку застосовують від укусів комарів.

Малина

Я солодка, запашна,

Я малина лісова.

В мене ягідки червоні,

- А  зараз  я  покажу,  як  готують  дуже  корисний  чай  від  застуди.  Для цього  потрібно  взяти  квіт  та  залити  його  окропом.  (Дітям  не  можна готувати самостійно, бо можна обпектися.) Коли він настоїться, розлити по чашках, додати ложку меду. Чай потрібно використовувати гарячим (1  ст. ложка квітів на склянку окропу, вживати  1/4  склянки  3—4  рази в день за 15 хвилин до їжі).

Телеміст із Котигорошком

- Від яких хвороб допомагає чорна бузина?

- Як виготовити лікарський напій?

- Які рос лини використовують від застуди?

Ігрова ситуація (практичне завдання)

Знайди лікарські рослини від застуди серед інших рослин.

З народної мудрості

* Хвороба людину не красить.

* Лінь гірша за хворобу.

* Хто праці не боїться того хвороба сторониться.

* Хворому і мед гіркий.

 

 Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Лікарська ромашка.

Мета.  Познайомити дітей із лікарськими травами, які ростуть у нас під  ногами. Вчити виготовляти ліки з ромашки. Розвивати увагу, дрібну моторику  рук.  Виховувати охайність під час роботи. Виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання. Квіти ромашки, окріп, лабораторний посуд.

Хід роботи

- Котигорошко пропонує:

Помандруйте в поле й гай  -

Трав і квітів там розмай.

І у цьому розмаїтті

 Ви знайдете безліч ліків.

Як зустрінуться вам, друзі, 

Запашні  ромашки  в  лузі, 

Не  забудьте  їм  вклонитись 

Й  пелюсток росою  вмитись. 

  • Сьогодні  ми  познайомимось  із  гарною  квіткою  - ромашкою.

Біленька корзинка,

А дно золотисте,

В корзинці рослинка

Та сонечко чисте.

- Як  протизапальний засіб,  ліки  з  ромашки  корисні  при  простудах, запаленнях.

Смачні, солоденькі,

Дуже люблять мене дорослі

Й діточки маленькі.

Хто малинку поїдає –

Від простуди утікає.

- Малина - гарний помічник. То ж ми будемо заготовлювати малину - робити малинове варення, яке можна буде додавати до чаю при застудах. Для цього візьмемо вимиті ягоди, одну велику ложку, розтовчемо малину  у ступці, додамо дві ложки цукру і гарно розмішаємо з малиною. Отримане варення зсипати у одну баночку, закрити кришкою. Таке варення може зберігатися цілу зиму.

Телеміст з Котигорошком

- Де росте лікарська малина?

- Як  можна зберегти малину до зими?

- Які хвороби лікує малина?

Ігрова ситуація (практичне завдання).

   Герої казок вирішили заготовити листя малини на зиму, але вони не знають, яке у неї листя. Допоможи знайти серед різних листочків листя малини.

З народної мудрості

* Твоє здоров'я - у твоїх руках.

* Чиста вода - для хвороби біда.

* Здоровому все на здоров'я ведеться.

* Здоров'я не купиш.

* Хвороба людину не красить.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Чорна бузина.

Мета.  Познайомити дітей із новою лікарською рослиною  -  чорною бузиною.  Вчити виготовляти ліки з кущової рослини та  вміло застосовувати  при  хворобах.  Формувати  трудові  навички:  прибирати робоче  місце,  мити  посуд.  Виховувати  інтерес  до  народної  медицини. Розвивати моторику рук. Розширити словниковий запас.

Обладнання.  Квіти  бузини,  мед,  гаряча  вода, цукор,  лабораторний посуд.

Хід роботи

   Котигорошко  зателефонував  і  розказав,  що бачив  дуже  красивий кущ бузини. Подивіться на картину. На які квіти схожа чорна бузина? У народі  цінують,  насамперед,  саме  квіти  »бузини  —  як  протизапальний, сечогінний  і  легкий  проносний  засіб.  При  сильних  болях  у  животі відварюють  молоде  листя  і  розводять  із  медом  (1ст.  ложку  меду  на склянку відвару).

   У народній медицині дуже часто використовують лікарську ромашку. Маленьких  дітей  купають  у  відварі  з  ромашки,  а  щоб  було красиве  волосся  на  голові  -  змивають  волосся  ромашковим  відваром. Відваром  полощуть  горло,  лікують  болі  у  животі.  Сьогодні  ми  з  вами будемо робити відвар із ромашки для полоскання горла.

- Спочатку беремо  одну ложку сушеної ромашки, треба її гарно потовкти, зсипати  у  запарник,  залити  окропом  (робить  вихователь).  Настоюємо  і використовуємо відвар 3-4 рази на день.

- Це дуже потрібно для профілактики застудних хвороб.

Телеміст із Котигорошком

-У яких казках розповідається про ромашку?

- Чим вона допомагає?

- Які хвороби лікує ромашка?

Ігрова ситуація (практичне завдання).  Інсценування вірша «Ромашкова лікарня»

Ромашка (просинається).

Хто до мене поспішає

І тривожно так гукає?

Сорока.

Знаю, серденько, ще рано,

Термінова телеграма!

Не барилась, поспішала...

Ромашка.

Це Мишкова пише мама:

«Полікуйте мого сина,

Бо об'ївся він малини!».

Сорока.

З ласунками так завжди

Раз у раз чекай біди!

Ромашка.

Я готова, побіжу,

Хворому допоможу

Не простий у мене цвіт,

Вилікую і живіт.

З народної мудрості

* Здоровому все здорово.

* У кого болять кості, той не думає йти в гості.

* Як немає здоров'я й сили, то й цілий світ не милий.  

* Поганому животу й пироги шкодять.

* На похиле дерево й кози скачуть.

 

 Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Кріп запашний.

Мета. Продовжувати знайомити дітей із лікарськими травами. Дати уяву про лікарські властивості кропу запашного. Вчити виготовляти ліки. Розвивати уяву, дрібну моторику рук. Виховувати любов до природи.

Обладнання. Кріп запашний, насіння кропу, лабораторний посуд.

Попередня  робота.  Вирощування  кропу  на  міні-городі  у  групі. Висушити кріп.

Хід роботи

 - До нас приходив Котигорошко, він дуже був здивований, що у нас росте  кріп  у  групі.  Він  запропонував  розказати  дітям  про  цілющі властивості кропу.

- У  народній  медицині  кріп  набув  досить  широкого  застосування  як збуджувальний, зміцнювальний і відхаркувальний засіб. Ліки кропу вживають при метеоризмі та запорі. У свіжому кропі дуже багато вітамінів.

- Сьогодні ми з вами будемо робити порошок із кропу і кріпну олію. Спочатку візьмемо висушений кріп і розітремо його у стулці. Потім зсиплемо у баночку. Так у нас вийшов порошок із кропу. Якщо добавити цукру і з'їсти, запиваючи водою, можна позбутися болю у животі.

- А ще проти болю у животі можна виготовити кріпну олію. Для цього треба  взяти  насіння  з  кропу  і  залити  його  звичайною  соняшниковою олією: 2-3 краплі на цукор (смоктати 3 р. в день).

Телеміст із Котигорошком

- Для чого використовують кріп?

- Які хвороби можна ним вилікувати?

- Як готувати кріпну олію?

 Ігрова ситуація (практичне завдання).

 – зірвати кріп на городі і засушити його.

З народної мудрості

* Здоров'я маємо  -  не дбаємо, а втративши  -  плачемо.

* Як на душі, так і на тілі.

* Весела думка - половина здоров'я.

* Бережи одяг, доки новий, а здоров'я - доки молодий.

* Без здоров'я нема щастя.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Материнка.

Мета.  Познайомити  дітей  із  материнкою.  Вчити  виготовляти  ліки від зубного болю. Виховувати інтерес до народної медицини.

Обладнання.  Засушена  трава  материнка,  олія  соняшникова, лабораторний посуд.

Хід роботи

- Ой, болить у мене зуб... Бо не хоче їсти суп?

- Діти, у когось болів зуб?

- Що потрібно зробити?

- А якщо немає поряд зубного лікаря?

- То ми зараз із вами зробимо ліки від зубного болю.

- Є  на  світі  травичка  -  материнка.  А  назвали  її  так,  тому  що  вона  з давніх-давен  допомагала  людям  лікувати  різні  хвороби:  кашель, простуду,  головний  біль,  біль  у  животі,  зубний  біль.  Отож  вона,  як матінка, все вилікує, тому і назва у неї така - материнка.

- Щоб зробити ліки від зубного болю, потрібно взяти траву і порізати на  дрібні  шматочки.  Потім  узяти  жменю  травички  і  залити  половиною літра  соняшникової  олії,  настояти  протягом  8  годин,  або  до  наступного дня, процідити і видавити. Так у нас з'явилася олія з материнки.

- Щоб загасити біль у хворому зуб треба змочити шматочок вати у цій олії  і  покласти  на  хворий  зуб.  Біль  вгамується.  Але  ж  після  цього обов'язково треба сходити до зубного лікаря. А  ще  такою  олією  можна  припинити  гикавку.  Для  цього  треба намазати  горло  зовні,  вдихати  аромат  олії  з  материнки. 

Телеміст  із Котигорошком

- Чому назвали траву материнка?

- Які хвороби вона лікує?

- Як можна припинити гикавку?

- Чи можна не ходити до лікаря, а лікувати хворі зуби травами?

 Ігрова ситуація (практичне завдання).

1.  Знайдіть  траву  материнку  серед  інших  трав.  Чим  вона відрізняється?

2. Опишіть зовнішній вигляд материнки.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Звіробій.

Мета. Продовжувати знайомити дітей із лікарськими травами. Дати знання про лікарські якості звіробою. Вчити виготовляти звіробійну олію. Розвивати  увагу,  дрібну  моторику  рук;  словниковий  запас.  Виховувати самостійність та охайність.

Обладнання. Звіробій, соняшникова олія, лабораторний посуд.

Хід роботи

- Діти, телефонував Котигорошко. Казці потрібна наша допомога.

Там мавпочки  ягід  зелених  наїлись, 

Животики,  бачте,  у  них розболілись 

Стурбована  дуже  мавпочка-мати, 

Не  знає,  як  діток  своїх лікувати. 

Звіробою  відваром  їх  слід  напувати

 І  будуть  здорові  тоді мавпенята. 

- А    чи  знаєте,    діти,  що    таке  звіробій?  Це  дуже  корисна лікарська рослина. З давніх-давен кажуть, що вона може вилікувати  хвороб: болі у спині, голові, горлі тощо. Тільки треба знати, як правильно нею користуватися.

   Звіробій  -  багаторічна  рослина,  стебла  високі,  прямі  та  голі, відростають кожного року. Листки супротивні, овальні або  довгасті, з крапками, що  просвічуються.  Квіти  жовті. Плід  - коробочка з дрібним темно-бурим насінням. Треба взяти півсклянки листя й квіток насінням. Рослина має терпкий смак і ніжний своєрідний запах. Вживають  звіробій  у  вигляді  настоянки  або  чаю,  який  збуджує апетит. (Заварити чай із звіробою).

   Зовнішньо звіробій застосовують у вигляді розведеної настойки для полоскання й знищення неприємного запаху з рота, для зміцнення ясен, а також як  примочку при ранах та опіках. Дуже гарним засобом при опіках є звіробоєва олія. Звіробоєвою олією лікують рани, нариви й інші гнійні запалення  та  розпушення  слизової  оболонки.  Таку  олію  можна приготувати й самим.

   Треба взяти півсклянки листя й квіток звіробою, потовкти у ступці на порошок. Взяти склянку олії і залити порошок. Настоювати протягом трьох тижнів. Так у нас вийшла корисна олія.

- А ми зараз поп'ємо наш апетитний чай зі звіробою.

Телеміст із Котигорошком

- Яким чином можна допомогти мавпенятам із казки?

- Які хвороби лікує звіробій?

- Для чого потрібно звіробоєві олія?

 Ігрова ситуація (практичне завдання).

- намалюйте мавпенят, яким допоміг звіробій.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Алое.

Мета.  Познайомити  дітей  із  лікарськими  властивостями  кімнатної рослини  -  алое. Вчити самостійно виготовляти з нього ліки. Сприяти розвиткові  пізнавальних процесів, логічного мислення. Розвивати словниковий запас. Удосконалювати трудові навички. Виховувати любов до природи.

Обладнання. Лабораторний посуд, марлеві серветки, алое.

Хід роботи

-  Діти, зателефонував Котигорошко і поскаржився на своє здоров'я. У нього часто болить голова, він дуже слабкий. Що ж робити? То  я  вам  зараз  покажу  диво-рослину,  яку  ви  бачите  кожного  дня. Саме  вона  допоможе  нам  вилікувати  Котигорошка.  Це  незвичайна  кімнатна рослина, це - цілюще алое. У нього дуже пухкі листочки, налиті лікарським  соком.  Колючки  на  кінцях  листя  наче  кричать:  «Без  діла  не чіпай мене!».

- Якщо стався опік або рана, треба взяти листочок алое, вимити його, розрізати навпіл і прикласти до рани  та перемотати бинтом. Рана швидко загоїться, бо дуже корисний сік алое.

- Свіжий сік поліпшує апетит і дітям, і дорослим. Але  щоб  вийшов  сік  у  домашніх  умовах,  треба  взяти  дорослу рослину, якій уже виповнилося не менше двох років. Зрізати треба крупне нижнє  та середнє листя, промити їх кип'яченою водою, нарізати дрібними шматочками і вижати сік через вдвічі складену марлю. (Діти  добувають  сік  алое).

- А  тепер  зробимо  смачні  ліки  для Котигорошка.  Ця  смачна  суміш  допоможе  йому  поліпшити  здоров'я. Треба взяти трішки соку алое, декілька грецьких горіхів, ложку меду, сік із лимона. Все перемішати і приймати 1 чайну ложку 3 рази на день за 30 хвилин до їжі. (100 г соку алое, 500 г ядер грецького горіха, 300 г меду, сік 3-4 лимонів).

Телеміст із Котигорошком

- Які лікарські рослини ви знаєте?

- Чим корисне алое?

- Для чого потрібний сік алое?

Ігрова ситуація (практичне завдання).

 - Намалюйте алое. Чим воно відрізняється від інших рослин?

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Каланхое - ніс лікує.

Мета. Вчити  виготовляти  краплі  для  носа  з  каланхое.  Закріпити  знання дітей  про  цілющі  властивості  кімнатних  рослин;  формувати  вміння практично  використовувати  здобуті  знання.  Сприяти  розвиткові пізнавальних  процесів,  логічного  мислення;  збагачувати  пам'ять; розширювати словниковий запас. Виховувати любов до природи.

Обладнання.  Каланхое,  клейонки,  марлеві  та  паперові  серветки, піпетки, лабораторний посуд.

Хід роботи

- Діти, ми з вами збиралися відвідати Котигорошка у казці, але ж він зателефонував і сказав, що захворів. У нього нежить. Давайте йому зараз зробимо ліки та передамо їх, щоб Котигорошко швидше вилікувався.

- З чого можна і виготовити ліки від нежиті? Зараз ми зробимо краплі для носа з кімнатної квітки - каланхое.

- Ці  краплі  робляться  із  соку  каланхое.  Для  цього  треба  зірвати листочок із рослини, вимити його, дрібно порізати на тарілочці, подавити ложкою,  а  потім  суміш  перекласти  у  марлеву  серветку  і  видавити  сік. Піпеткою  перенести  його  у  флакон.  Краплі  готові.  Запропонувати  дітям покапати носик.

Телеміст із Котигорошком

- Що стане, коли ніс закапати соком каланхое?

- Як ще можна допомогти носику? (Промити солоною водою)

- Які кімнатні квіти лікують людей?

Ігрова ситуація (практичне завдання).

 - Котигорошко  хоче  завести  собі  таку  чарівну квітку. Як це зробити? Розсаджування каланхое.

 

Пошуково-дослідницька діяльність

Тема. Чарівна герань.

Мета. Закріпити знання дітей про  цілющі  властивості  кімнатних рослин,  уміння  їх використовувати. Вчити робити лосьйон  із  герані. Розвивати  дрібну  моторику  рук  під  час  нарізування  листя та  роботи  з піпеткою. Формувати  трудові  навички.  Виховувати  інтерес  до  народної медицини.

Обладнання.  Лабораторний  посуд,  серветки,  клейонки,  спирт, герань.

Хід роботи

- Сьогодні незвичайна лабораторна  робота. Зателефонував Котигорошко і  попросив  допомоги.  Його  запросила  дівчинка  Оленка  на день народження, а що  і  їй подарувати він не знає. Що люблять дівчата?

- Так,  дівчата  люблять  квіти.  То  ж  запропонуємо  Котигорошкові подарувати кімнатну квітку - герань. Але вона незвичайна, а лікарська. Якщо  листочок  скрутити  у  трубочку  і  вкласти  у  вухо  — припиниться  біль  у  вусі.  Якщо  розім'яти  листочок  у  руках  і  прикласти його  до  хворого  зуба -  припиниться  біль.  Якщо  протерти  укус  комах лосьйоном із герані - припиниться свербіж.

- Давайте  спробуємо  зробити  лосьйон  із  герані.  Але  спочатку закріпимо правила користування лабораторним посудом. Спочатку дрібно наріжемо листочки, складемо їх у мисочку. Додамо трішки спирту, все ретельно перемішаємо. Перекладемо отриману масу у марлеву серветку і відіжмемо сік у склянку. Піпеткою наберемо лосьйон і перенесемо його у флакон. Так у нас вийшов лосьйон із герані.

Телеміст із Котигорошком

- Для чого використовують лосьйон?

- З яких ще рослин можна робити лосьйон?

- Які хвороби лікує герань

Ігрова ситуація (практичне завдання)

Івасик-Телесик  пішов  на  рибалку,  але  ж  там  дуже  багато  комах. Допоможіть йому вилікувати укуси.

- Знайдіть  з-поміж  інших  рослин  ті  квіти,  з  яких  можна  зробити лікувальний лосьйон.

- Чи можна зробити лосьйон з алое, каланхое? (Ні, бо вони не містять ефірних олій).

Категорія: Мої статті | Додав: lyubowsuslova (2016-01-27)
Переглядів: 664 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Корисні посилання











Пошук